Foto: William Moore
Hoe leg je uit wat het verschil is tussen een virus en een bacterie? In taal die een 8-jarige begrijpt?
Welke proefjes met elektriciteit kun je leerlingen in groep 7 laten doen? Zonder dat de stoppen doorslaan (bij de leerkracht)?
Ik ben Marjolijn Hovius, tekstschrijver en educatief auteur. En dit soort vragen, daar mag je mij ‘s nachts voor wakker maken. Bij wijze van spreken dan, hè? Want m’n hoofd werkt nu eenmaal beter als ik goed geslapen heb.
Hoofdzaken voor kinderkoppen
En van mijn hoofd moet ik het hebben. Daarin huist een analytisch brein waarmee ik ingewikkelde onderwerpen makkelijk terugbreng tot de kern. En een creatieve geest die deze inhoud pakkend verwoordt. In heldere taal die past bij de doelgroep. Meestal zijn dat kinderen.
Geen kinderachtige kost
Ik schrijf teksten voor kinderen, maar geen kinderachtige kost. ‘Een kinderhoofd is niet snel gevuld’ is mijn motto. Ik neem kinderen serieus; ze kunnen namelijk meer aan dan veel grote mensen denken. Een ‘moeilijk’ onderwerp kun je vaak prima uitleggen, als je maar de juiste beelden en vergelijkingen gebruikt. En dat is waar ik goed in ben.
Lekker boeien!
Ik sta voor stevige inhoud, maar mijn teksten hebben een luchtige toon en humor. Geen grapjes-om-de-grapjes, maar functioneel. Want met een verrassend beeld of een onverwachte invalshoek, grijp je de aandacht van je lezers. En zorg je ervoor dat de informatie beter beklijft.
Hoe weet je dat?
Ik ben afgestudeerd als psycholoog, gespecialiseerd in hersenwetenschap. Na een kort avontuur in de wetenschap (en een langere tijd in de ambtenarij) werkte ik jarenlang als onderwijsonderzoeker. Hierdoor weet ik goed wat er speelt in het onderwijs. Nieuwe inzichten hoe ons brein informatie verwerkt, ben ik altijd met veel interesse blijven volgen.
Onderzoek heeft aangetoond dat…
…ik prima ambtelijk en wetenschappelijk verantwoord kan schrijven. Maar hoe leergierig veel beleidsmakers ook zijn, hun enthousiasme haalt het niet bij dat van kinderen. En dat is wat ik het liefste doe: gedegen kennis op een sprankelende manier overdragen aan een nieuwsgierige doelgroep. Daarom ben ik eind 2012 voor mezelf begonnen als (educatief) tekstschrijver.
Schrijven = schrappen
Ik hou van scherpe teksten en ben niet snel tevreden. Mijn schrijfbedrijf schreef ik dan ook in onder de naam ‘De Schrapfabriek’. Want een dag niet geschrapt, is een dag niet geschreven.
Meer weten?
Dat kan! Bekijk mijn CV op LinkedIN, of blader hier door mijn portfolio.
Of nog beter: zullen we eens kennismaken in het echt? Want een kop koffie, daar kun je me ’s nachts voor wakker maken. Bij wijze van dan, hè?