WetenSCHRAP

De afgelopen maanden heb ik een cursus Wetenschapsjournalistiek gevolgd bij geograaf/journalist Henk Donkers. Mijn medecursisten waren voornamelijk promovendi van de Radboud Universiteit – hardcore wetenschappers dus. Als ‘toegepast onderwijsonderzoeker’ met een eigen schrijfbedrijf was ik een wat vreemde eend in de bijt. Maar dat leverde juist interessante discussies op. Zoals de vraag of je in een citaat de woorden “ik denk dat” kon schrappen, zonder daarmee de inhoud wezenlijk te veranderen. Haarkloverij? Ik denk het niet. Ik heb er in elk geval erg van genoten. En weer flink wat schrijfmeters gemaakt en geoefend met journalistieke genres als persbericht, reportage, column en interview. Voor de laatste bijeenkomst interviewde ik taalonderzoekster Merel van Goch. Zij onderzoekt hoe kleuters de eerste stappen zetten naar leren lezen. Hartstikke interessant. En leuk om over te schrijven. Dat doet ze zelf trouwens hier ook. Maar dat is voor Nadelunch. Eerst natuurlijk mijn artikel lezen.